Muziek bij je film
De regisseur en musicus Gertjan Withagen was te gast bij de RVSL en vertelde hoe hij zijn opdrachtfilms meer impact geeft door aandacht aan de geluidslaag. Op deze avond was een professional aan het woord met een schat aan ervaring over “hoe muziek het beeld versterkt”. De clubleden waren op zoek naar het geheim van de smid.
Gertjan triggerde met de vraag: Welke film ooit maakte het meeste indruk op je door de muziek? De toon was gezet. Beeld en geluid kun je niet los van elkaar zien. Hierin onderscheiden filmen en fotograferen zich van elkaar. De film vertelt het verhaal door de eenheid van beeld en geluid. De foto geeft het plaatje.
Opdrachtfilms
De ingrediënten die de opdrachtfilms van Gertjan tot succes maakten, werden prijs gegeven. De chefkok liet de clubleden in de keuken kijken van een professional. Welke muziek past bij de beelden van zijn opdrachtfilm De woontoren in Amsterdam het beste ? Zo vertelde hij dat als zijn leidende thema in de film is “op weg naar” dan zoekt hij naar muziek die het gevoel “op weg” oproept. Als daar dan een shot van een violiste het beste bij past dan voegt hij met behulp van het keyboard het vioolgeluid aan de oorspronkelijke muziek toe. Het streven is dat beeld en geluid eenheid vormen en dat sfeerbepaling uitsteekt boven het product. De opdrachtgever wil het product promoten. Volgens Gertjan kan dit pas als de kijker gevangen is door beeld, geluid en sfeer. Daarna is de kijker ontvankelijk voor de boodschap.
Beeldrijm
Ook in de film Leven rond de Sluis, een promo voor de gemeente Leidschendam, zijn de mensen die we volgen “op weg”. Niet de historische gebouwen staan in de film centraal, maar de mensen die genieten van de stad op een zomerse dag. De lengte van de shots zijn aangepast aan de muziek die de beelden vooruit duwt. De geluidslaag maakt de beelden aangenaam om naar te kijken, maar ook de beeldrijm. Zoals bij het eten van een ijsje op een zonnige namiddag. De hoofdpersonen genieten hiervan en worden afgewisseld met beelden van terrasbezoekers die een sorbet geserveerd krijgen, een ijshoorn eten en kinderen die blij zijn dat ze getrakteerd worden. De keuze van de beelden en de volgorde vinden plaats tijdens de montage. Beeld en geluid worden in de montage op elkaar afgestemd.
Dezelfde rijm past Gertjan toe bij zijn interviews. In de film over de reünie bij het bedrijf waar hij werkte, worden interviews teruggebracht tot quotes die op elkaar aansluiten. Via kernwoorden wordt de boodschap uitgedragen. Medewerkers kijken terug op een onderneming met een bevlogen directeur aan het roer. Belangrijk voor Gertjan blijft de passende keuze van muziek of juist de stilte. Deze stilte is voelbaar in zijn film “En het land zwijgt”, een film over de watersnood 1953 in Numansdorp. De impact van de muziek maar bovenal de stilte in de film is groot.