Clubavond 10 oktober

Deze avond was Sonia Herman Dolz, gelauwerd cineast, scenarioschrijver en documentairemaker onze gast.  Aan de hand van haar documentaire over vijf bejaarde Cubaanse muzikanten besprak zij enkele van haar uitgangspunten: flexibel filmen en vertrouwen dat het allemaal goed komt. Zij wees ons op het belang van een allesomvattende openingsshot, waarbij de kijker direct gegrepen wordt door het onderwerp. Opvallend in de vertoonde fragmenten was ook hoe zij de personen dicht op de huid filmt. Wij hebben, samen met een aantal gasten uit andere filmclubs genoten van haar werk. 


Een masterclass van Sonia voelt als de hele avond cadeautjes uitpakken. We ontmoeten een vakvrouw die zoveel zelfvertrouwen heeft dat ze durft twijfelen. Haar handelsmerk is een flexibele aanpak en vertrouwen dat “het goed komt”. We kijken naar filmfragmenten waar vorm en inhoud in ultieme vrijheid samenkomen.
A. Hoe de docu zich door de auteurs handtekening onderscheidt van de registratie. Elke film is subjectief door het eigen POV.  Het openingsshot is van belang omdat hierin tussen maker en kijker de afspraak wordt gemaakt. De kijker moet hier gegrepen worden want hier wordt bepaald of de kijker verder wil en de maker niet meer terug kan.
Aan de hand van de start van vijf gepensioneerde Cubanen bespreken we:
a. hoe het toelaten van twijfel de kwaliteit verbetert doordat ook andere ideeën ruimte krijgen
b. hoe belangrijk het is zelf overtuigd te zijn van de juiste keuzes want alleen dan kun je anderen overtuigen

B. om vertrouwen te winnen is het belangrijk dat de personages het team als één persoon gaan ervaren. Op de set is er dus geen gelegenheid voor meningsverschillen of onzekerheid. Belangrijk is voor haar dat ze blijft open staan voor verrassingen zoals de scene waarbij de strik van één van de muzikanten kwijt is. Uiteindelijk blijkt de bedrieger bedrogen. 

C. elementen van kenmerken in films van Sonia: tijdloosheid, humor, niet het ultieme antwoord/oplossing